Da Apple Store ble lansert i 2001, var Genius Bar en av nyvinningene. Steve Jobs syntes ideen var idiotisk, og til daværende sjef for Apple Store, Ron Johnson, skal han ha sagt: «Ron, det kan være at ideen er god, men her er problemet: Jeg har aldri møtt teknologer som vet hvordan man kommuniserer med mennesker. De er geeks alle sammen! Du kan like godt kalle det Geek Bar.» Men Johnsen svarte at 20-åringene som skulle jobbe i Apple Store tilhørte en ny generasjon som både kunne kommunisere og forstå seg på teknologi, og han hadde rett, det gikk bare noen dager før Jobs ba advokatene sine registrere varemerket Genius Bar.
Eplehuset har samme filosofi som Ron, og i alle butikkene og i de nye servicesentrene som hittil har åpnet i Trondheim, Bergen og Oslo, tas dette til et helt nytt nivå; du kan bestille PT-time.
– Jeg håper jeg kan lære meg et og annet triks som kan forbedre arbeidsfyten min, sier Christin Borge Johansen før sin første PT-time. Christin jobber som Art Director i reklamebyrået Suburbia og har brukt Mac siden 1997. Hun har en ny MacBook Pro, og det er definitivt Christin som er Mac-eksperten i familien.
– Den vanligste timen handler om mail, sier Ave Granli Johnsen. Han er kursansvarlig hos Eplehuset, og skal snart møte Christin. De forskjellige teleoperatørene har sine egne oppsett som det ikke alltid er like enkelt å få oversikt over, men Ave sier han har alle disse detaljene i hodet.
Når Christin møter Ave har de allerede utvekslet et par mailer, og Christins beskjed til Ave er at hun gjerne vil lære seg å navigere mer effektivt, forstå og fikse enkle innstillinger, som for eksempel å koble Macen til en ekstern skjerm eller videokanon. Idet hun ankommer kursrommet forteller Christin at hun aldri har problemer med å koble Macen til den store skjermen på jobben, men at det alltid skjærer seg i kundemøter.
– Få se på overgangen din, svarer Ave, og før det har gått tre minutter har Ave avdekket at problemet ikke knytter seg til Christins kunnskap, men til et brudd i HDMI-utgangen.