Slik velger du hodetelefoner til trening.

Er du på utkikk etter et par nye hodetelefoner, men ikke helt vet om du skal velge ørepropper, hodetelefoner, trådløse eller kablet?

Vi har laget en serie med artikler med tips til hva du bør se etter før du går til innkjøp, fordeler med de ulike typene og mer. 

Hodetelefoner til trening.

Skal du bruke hodetelefoner primært til trening? Motiverende låter som virkelig får deg til å yte det lille ekstra er et must til intense treningsøkter!

De fleste foretrekker nok ørepropper til trening, men visste du at det også finnes hodetelefoner du kan bruke til trening? Med avtagbar og vaskbar hodebøyle som er myke og lette, som sitter godt på selv under store bevegelser, så er det ingenting i veien for å trene med hodetelefoner. Bare sjekk at de er lette nok for den treningen du liker, og gjerne at de er trådløse så du slipper forstyrrende kabler - så vil du ikke angre.

Det er allikevel en god grunn til at de fleste velger ørepropper, og det har med form og størrelse å gjøre. Ørepropper er små og lette, de er allsidige og passer til alle treningsformer - enten du liker best å løpe, sykle, ellipse- eller romaskinen. Mange kommer også med ekstra ørekroker med sikker passform for ekstra komfor, fleksibilitet og stabilitet.

Uansett om du velger propper eller hodetelefoner så er det en klar fordel med svetteresistente hodetelefoner om de skal brukes til trening, både fordi du kan være trygg på at de er spesielt laget for å tåle selv de kraftigste treningsøktene, men også så det ikke blir noen sjenerende lukt og fuktansamling over tid. Liker du i tillegg å trene ute etter at det har blitt mørkt, så finnes det hodetelefoner som har refleks, enten langs kabelen eller på proppene. Det er en undervurdert funksjonalitet!

 

 

Skal jeg velge trådløse?

Om du skal trene med hodetelefoner så anbefaler vi på det sterkeste trådløse. Det gir deg full frihet under treningen, så du kan fokusere på å komme i mål istedenfor fortyrrende kabler.

Er du bekymret for at de skal gå tom for strøm midtveis i treningssøkten eller før du i det hele tatt har kommet i gang? De fleste har mellom 10-12 timer med batterilevetid, så det er ikke et problem. Har de kortere batterilevetid, så kommer de som oftest med hurtiglading, som til eksempel med kun 5 minutters lading gir deg 2-3 timer med avspilling. Bare lad dem opp imens du tar på deg løpeskoene, så er du trygg på at de holder liv gjennom hele treningen. 

Det sistnevnte gjelder spesielt ørepropper som er 100% trådløse. Med det mener vi at det ikke er noen kabel mellom de to elementene, men to selvstendige propper. Det er virkelig frihet!


 

Ta treningsøkten ute!

Vår sporty ambassadør og olympisk bronsemedaljevinner i snowbord, Kjersti Buaas, elsker å trene utendørs året rundt.

Få med deg hennes beste tips til utendørstreningen!


Denne artikkelen handlet om:

 

Er du på utkikk etter hodetelefoner? Du kan lese våre tips og råd her.

 

Vil du vite mer om ørepropper? Du kan lese våre tips og råd her.