For Akershus

Velkommen til
serviceportalen.

 

 

For Akershus

Velkommen til
serviceportalen.

 

Gratis chat og telefonsupport

Sammen med din ElevMac har du 5 års prioritert service, inkludert gratis telefonsupport. Ring gratis til Eplehusets kundesenter på telefon 73 20 24 00 eller chat, mandag - fredag (09-19) eller lørdag (10-16). Via chat eller telefon kan du raskt og enkelt få hjelp med Macen og den medfølgende programvaren, som macOS, Bilder, iMovie, GarageBand, Pages, Numbers, Keynote og mye mer.

Gratis chat og telefonsupport

Sammen med din ElevMac har du 5 års prioritert service, inkludert gratis telefonsupport. Ring gratis til Eplehusets kundesenter på telefon 73 20 24 00 eller chat som du finner nederst til høyre. Via chat eller telefon kan du raskt og enkelt få hjelp med Macen og den medfølgende programvaren, som macOS, Bilder, iMovie, GarageBand, Pages, Numbers, Keynote og mye mer.


Forsikring

Din ElevMac er forsikret mot uhell i hele 3 år. Egenandel for bruk av forsikringen er kr. 1500,-. Lurer du på noe om forsikringsvilkårene så finner du de her.

Ved spørsmål eller hjelp angående forsikringen, kontakt oss på elevmac.viken@eplehuset.no. Du finner også mer informasjon om forsikringen i forbindelse med en reparasjon lenger ned på siden, og under punktet om "Hva koster det?".

Forsikring

Din ElevMac er forsikret mot uhell i hele 3 år. Egenandel for bruk av forsikringen er kr. 1500,-. Lurer du på noe om forsikringsvilkårene så finner du de her.

Ved spørsmål eller hjelp angående forsikringen, kontakt oss på elevmac.viken@eplehuset.no. Du finner også mer informasjon om forsikringen i forbindelse med en reparasjon lenger ned på siden, og under punktet om "Hva koster det?".


Få hjelp til å løse det selv

For enkelte utfordringer er det ikke sikkert at det er noe feil, eller at du trenger å levere inn din ElevMac for reparasjon. Om du mistenker at dette kan være tilfellet eller ønsker hjelp til å finne løsninger som du kan prøve selv, gjerne sjekk ut våre Raske guider.

Der finner du blant annet ut hvordan du tilbakestiller SMC og NVRAM/PRAM, noe som ofte løser problemet om din Mac ikke vil starte, du ikke får lyd ut gjennom lydutgangen eller bildet vises på skjermen når du kobler til HDMI. 

Få hjelp til å løse det selv

For enkelte utfordringer er det ikke sikkert at det er noe feil, eller at du trenger å levere inn din ElevMac for reparasjon. Om du mistenker at dette kan være tilfellet eller ønsker hjelp til å finne løsninger som du kan prøve selv, gjerne sjekk ut våre Raske guider.

Der finner du blant annet ut hvordan du tilbakestiller SMC og NVRAM/PRAM, noe som ofte løser problemet om din Mac ikke vil starte, du ikke får lyd ut gjennom lydutgangen eller bildet ikke vises på skjermen når du kobler til HDMI. 


Hvordan registrere eller innlevere en service

Som autorisert Apple-verksted har vi kun Apple-sertifiserte teknikere og er Apple Authorised Service Provider. Det betyr at hos oss får du reparert din ElevMac av Apple-eksperter, alltid med originale reservedeler og dine reklamasjons- og garantirettigheter i behold.

Under finner du alt du trenger å vite for å registrere og innlever en service hos oss. Skulle du ikke finne svar på det du lurer på, husk at du når som helst kan kontakte oss på elevmac.viken@eplehuset.no, via chat, mandag - fredag (09-19) eller lørdag (10-16), eller telefon 73 20 24 00.
 

Hvordan registrere eller innlevere en service

Som autorisert Apple-verksted har vi kun Apple-sertifiserte teknikere og er Apple Authorised Service Provider. Det betyr at hos oss får du reparert din ElevMac av Apple-eksperter, alltid med originale reservedeler og dine reklamasjons- og garantirettigheter i behold.

Under finner du alt du trenger å vite for å registrere og innlever en service hos oss. Skulle du ikke finne svar på det du lurer på, husk at du når som helst kan kontakte oss på elevmac.viken@eplehuset.no, via chat, mandag - fredag (09-19) eller lørdag (10-16), eller telefon 73 20 24 00.

Hva gjør jeg før innlevering?

1. Finn Mac: For at vi skal kunne reparere din ElevMac må Finn Mac være slått av.

2. Backup: Vi anbefaler alltid at du tar backup av innhold som er viktig for deg. På den måten mister du ingenting hvis enheten må slettes eller gjenopprettes. Vi kan selvfølgelig ta backup for deg om du ønsker det. Da må du enten levere med eller kjøpe en harddisk av oss.

3. Kjøpskvittering: Siden din ElevMac er kjøpt hos oss trenger vi ikke kvitteringen. Skulle du derimot trenge en kopi av kjøpskvitteringen, send oss en e-post på elevmac.viken@eplehuset.no, og så ordner vi det.

4. Skjermlås / passord: For å feilsøke din ElevMac trenger teknikeren som oftest tilgang, som krever skjermlåskode / passord. Dersom dette er nødvendig for å gjennomføre en reparasjon eller andre bestilte tjenester, vil vi sammen med deg endre skjermlåskode / passord for å sikre at dine koder og passord forblir personlige. Etter endt service vil vi assistere deg i å endre disse tilbake til ønsket skjermlåskode / passord. Vi kan også assistere deg med å slette alt innhold på enheten før service dersom det er en foretrukket løsning.

Hvordan leverer jeg den inn?

Servicesenter og butikk: Om du bor i nærheten av et av våre servicesenter eller butikker, da anbefaler vi at du leverer inn din ElevMac der. Du finner ditt nærmeste servicesenter og butikk her.

Via IT-avdelingen på din skole: Du kan også levere inn din ElevMac hos IT-avdelingen på din skole. Da vil vi arrangere opphenting og få din Mac levert til vårt nærmeste servicesenter.

NB: For at Eplehuset skal vite at din Mac trenger å hentes må du først fylle ut forhåndsregistreringsskjemaet vårt. Under punktet "Tilleggsinfo", skriv ca. tidspunkt for når din Mac vil være klar for henting på skolen, samt navnet på skolen din. Velg også "Send som budbil" som leveringsmåte.

Når forhåndsregistreringen er fullført vil du få opp en service-ID tilknyttet din service. Service-IDen er det viktig at du merker pakken med, sånn at vi vet hvilken sak det gjelder og raskt kan komme i gang med feilsøking av din ElevMac når den er fremme på vårt verksted.

Hva skjer etter innlevering?

Etter å ha innlevert en service, enten via butikk / servicesenter eller skolens IT-avdeling, så vil du få tilsendt link til din egen serviceside. Her kan du følge med på statusen på din ElevMac. Du kan også navigere deg til siden ved å trykke her og fylle inn serienummeret eller IMEI-nummeret på produktet som er innlevert.

Når servicen er ferdig og du har fått tilbake din ElevMac, så har du fortsatt tilgang til siden.

Hva koster det?

Feilsøking: For å kunne gi deg en konkret pris på reparasjonen må vi i første omgang feilsøke din ElevMac. Dette gjør vi for å kunne avdekke eventuelle feil eller skader, men også for å finne ut om det er noen sammenheng mellom disse. På grunn av denne feilsøkingen kan vi i mange tilfeller dekke en feil, selv om produktet har skade. Feilsøking av Mac koster 800 kr.

Avdekker vi at feilen er dekket av garanti / reklamasjon, eller du velger å gjennomføre en reparasjon til avtalt pris, da betaler du ingen feilsøkingsgebyr. Ved garanti / reklamasjon så betaler du selvfølgelig heller ingenting for reparasjonen. Og vi reparerer aldri noe uten å ha fått godkjent prisoverslag.

Ved forsikringssak: Om din ElevMac er dekket av Allrisk-forikring vil vi alltid forsøke å dekke skadesaker i henhold til forsikringsvilkårene.

NB: Hvis du har kjøpt tyveridekkning og maskinen er stjålet er det viktig at du laster opp en kopi av politianmeldelse når du registrer servicesaken. Våre teknikere vil da komme tilbake til deg med informasjon om videre saksgang innen rimelig tid.

Hvor lang tid tar det?

Hos våre servicesenter i Oslo, Bergen og Trondheim kan du få utført enkelte reparasjon på dagen, som harddiskbytte, dersom du leverer inn din Mac før kl. 14 på hverdager og kl. 12 på lørdager.

Du som elev har 5 års prioritert service hos oss på din ElevMac, og normal servicetid vil derfor være på 5 dager. Noe ekstra tid må påberegnes ved postgang eller opphenting via skolen. Vi anbefaler derfor at du leverer den inn direkte til oss, dersom du har mulighet til det.

Kan jeg få et låneprodukt?

Når du har kjøpt en Mac via ElevMac-ordningen så kan vi i de fleste tilfeller kunne tilby deg et låneprodukt mens ditt produkt er på service. Hør med oss om løsninger ved å sende en epost til elevmac.viken@eplehuset.no.