Slik unngår du phishing og svindel.


Oppdatert: Mai 2021


Flere og flere utsettes dessverre for phishing og forsøk på svindel. Her forteller vi litt om hva det er, og hvordan du bedre unngår å bli lurt. Det beste tipset er riktig nok alltid å ha en dose skepsis til alle e-poster eller meldinger som plutselig dukker opp på skjermen, og bruke et par sekunder før du klikker på noe som helst. Ser du noe mistenkelig?

Hva er phising og svindelforsøk?

Typisk så går det ut på å lure en person til å trykke på en lenke eller åpne et vedlegg ved å utgi seg for å være noe annet enn det det egentlig er.

  • Du får en e-post som ser ut til å være fra Apple, Eplehuset eller banken din om å "trykk her for å endre ditt passord".
  • Du går inn på en nettside og plutselig dukker det opp et vindu på skjermen om at enheten din er hacket og "Du må gjøre noe nå!".

Hensikten er som regel å installere programvare som får tilgang til eller som kan se personlig informasjon som ligger på din enhet, eller presse deg for penger.

Hvis du får beskjed om at du har blitt hacket

Dersom du plutselig ser en melding på skjermen om at enheten din er hacket eller får mail om at noen har tilgang til enheten din, husk at det ikke er i hackerens beste interesse å gjøre deg oppmerksom på det. Slike meldinger er der for å lure deg til å klikke på noe annet eller presse deg for penger.

  • Du er ikke hacket
  • Varselet er falskt

Alle meldinger og e-poster med oppfordring til å betale penger, oppgi passord, lenker og vedlegg skal man være kritisk til. Ofte vil det være grunn til mistanke når man leser innholdet:

  • Det er skrevet på dårlig norsk
  • Det har en mistenkelig avsenderadresse eller lenke (se bilder under)
  • Innholdet er rett og slett urimelig (f.eks. at du skal betale en sum penger)

Se på internettadressen. Stemmer den overens med nettsiden til selskapet?

 

 

Hvis du får en melding eller e-post om å oppgi sensitiv informasjon

Om du mottar en e-post eller melding som ber deg om å oppgi sensitiv informasjon, som f.eks. passord eller bankinformasjon, husk at troverdige selskaper ønsker å beskytte deg på best mulig måte. Banken din vil aldri be deg om å oppgi sensitive opplysninger i en e-post. Du får istedenfor en melding i mobilbanken-appen din. Apple ber aldri om passordet til Apple-ID din for å gi deg støtte.

Er du usikker på om det er en legitim henvendelse eller ikke:

  • Unngå å trykke på lenkene på nettsiden eller e-posten
  • Gå til selskapets nettside og logg deg inn der direkte istedenfor
  • Sjekk om det har en mistenkelig avsenderadreesse eller lenke (se bildet under)

Fører du musepekeren over (ikke klikk på lenken), så kan du se at det er en helt annen internettadresse enn det som står i mailen.

 

 

Hvis du blir bedt om å laste ned programvare

Vær ekstremt forsiktig hvis du laster ned innhold fra internett. Noen nedlastinger som finnes på internett, inneholder kanskje ikke forespeilet programvare. De kan også inneholde programvare som du ikke forventet eller ønsket. Dette inkluderer apper som ber om å installere konfigurasjonsprofiler som deretter kan brukes til å kontrollere enheten din. Hvis ukjent eller uønsket programvare blir installert, kan den bli påtrengende og irriterende og til og med skade Macen din og stjele dataene dine.

For å unngå uønsket, falsk eller skadelig programvare, kan du installere programvare fra App Store eller få den direkte fra utviklerens nettsted. Finn ut hvordan du kan åpne programvaren trygt på Mac eller fjerne uønskede konfigurasjonsprofiler fra iPhone, iPad eller iPod touch.

Generelt: Øk sikkerheten på enhetene dine

Hvis du ser en melding mens du surfer på nettet om at iPhonen, Macen eller andre Apple-enheter har fått et virus, eller hvis noen påstår at de ringer fra Apple og ber om kontonummeret og passordet ditt, er det sannsynlig at du blir utsatt for svindel. Her er noen flere ting du kan gjøre for å unngå dette.

  • Beskytt Apple-ID-en din. Bruk tofaktorautentisering, hold alltid kontaktinformasjonen din sikker og oppdatert, og fortell aldri Apple-ID-passordet eller bekreftelseskodene dine til noen. Apple ber aldri om slike opplysninger for å gi støtte
  • Finn ut hvordan du identifiserer legitime Apple-e-poster om dine kjøp på App Store eller iTunes Store
  • Bruk aldri App Store-, iTunes- og Apple Store-gavekort til å foreta andre typer betalinger
  • Finn ut hvordan du kan beskytte Apple-enheter og data
  • Generelt må du aldri dele personopplysninger som kredittkortnummer, med mindre du kan bekrefte at mottakeren er den vedkommende gir seg ut for å være
  • Ikke følg lenker eller åpne eller lagre vedlegg i mistenkelige eller uønskede meldinger
  • Hvis du er i tvil om en forespørsel eller kommunikasjon, eller selv om du bare må oppdatere opplysningene dine hos et selskap, bør du kontakte selskapet direkte