Kjøpsvilkår

Salgs- og leveringsbetingelser for privatpersoner.

ANVENDELSE
Disse salgs- og leveringsbetingelsene får anvendelse på alt salg fra Eplehuset, så lenge ikke annet er skriftlig avtalt.

DEFINISJON KJØPER
Med kjøper menes i dette dokumentet personer som handler produkter fra Eplehuset til privat bruk.

PRISER OG BETALINGSBETINGELSER
Alle priser gjelder kontant betaling, og er oppgitt i norske kroner og inklusive merverdiavgift. Frakt beregnes individuelt per ordre.

FRAKT OG LEVERANSE
Fraktalternativer
Eplehuset.no selger varer innenfor Norges grenser (inkl. Svalbard), og alle varer som selges kan brukes i Norge. Vi bruker Posten Norge/Bring som transportør av vårt gods. Ved sending til Svalbard belastes et frakttillegg på kr 210,- eks mva uansett ordrestørrelse, samt fortollingsgebyr kr 292,- eks mva dersom ordrestørrelse er over 5000,- eks mva.

• Pakke med Posten (med sporing). Kan kun bestilles av privatpersoner. Dersom ordreinnhold og -verdi tillater det kan Eplehuset velge å heller sende ordren som postpakke (uten sporing) som leveres i din postkasse.
Uansett handlekurvstørrelse: Fraktpris 0 kr

• Hjem på døren (med sporing). Kan kun bestilles av privatpersoner. Pakken sendes med posten, og leveres deretter hjem til deg mellom kl 08-17 eller mellom kl 17 og 21 avhengig av ditt postnummer. Du blir varslet med en tekstmelding når pakken er underveis. 
Uansett handlekurvstørrelse: Fraktpris 149 kr

• Bedriftspakke dør til dør (med sporing). Kan kun bestilles av bedriftskunder. Pakken sendes med Bring, og leveres normalt neste arbeidsdag eller dagen etter, avhengig av avstand til mottakeradresse. Pakken utleveres arbeidsdager mellom kl 08 og 16.
Uansett handlekurvstørrelse: Fraktpris 0 kr

• Ekspress over natt-pakke(med sporing): Leveres normalt på døren av Bring påfølgende arbeidsdag, betinget at din ordre registreres før kl 13.00, og at alle varer i ordren er på lager ved bestilling. Levering på døren innen kl. 09.00 neste morgen til de fleste byer og større tettsteder. Mindre steder får levering innen kl 16.00. Merk at for enkelte postnummer i Troms og Finnmark må det påregnes 1-2 dager lengre fremsendingstid. Det tas også forbehold om fortolling av pakker til Svalbard. Fraktpris 799 kr

Lagerstatus og leveringstid
På alle våre produktsider vises lagerstatus for nettbutikk og alle våre butikker. Dersom varen ikke er på lager, vil leveringstiden som oppgis på produktsiden og i ordrebekreftelsen være et estimat. Denne leveringstiden er beregnet ut fra hvor lang tid den aktuelle leverandøren vanligvis bruker på å sende varen til oss. Kunden har mulighet til å avbestille sin ordre i nettbutikken ved vesentlig leveringsforsinkelse i forhold til oppgitt leveringstid ved bestilling. Ved eventuell avbestilling vil kortreservasjon tilknyttet bestillingen avbrytes, og kjøpsbeløp normalt være tilgjengelig på kundes konto innen to bankdager (avhengig av behandlingstid hos kundens bank/kortutsteder).

Dersom varen(e) er på lager vil den normalt sendes i løpet av 24 timer (hverdager).

Eplehuset bestreber å ha varer på lager for umiddelbar levering. Eplehuset er imidlertid prisgitt våre leverandørers produksjon av de til enhver tid tilbudte produkter. Eplehuset vil således ikke være ansvarlig for eventuelle forsinkelser i leveransen som skyldes forhold utenfor vår kontroll, herunder produksjon eller lanseringer av nye produkter som medfører stopp i levering av det tilbudte produkt.

Dersom nye produkter lanseres vil kjøper bli tilbudt disse istedenfor det opprinnelige produktet, og disse vil enten være bedre eller tilbys til en rimeligere pris enn opprinnelig produkt. Erstatning for eventuelle forsinkelser vil ikke bli gitt.

Med forbehold om lagerfeil eller at produktet blir solgt samtidig i en av våre butikker. Eplehuset vil kreditere beløpet dersom vi ikke klarer å skaffe produktet. 

MANGLER I LEVERANSEN
Eventuelle mangler i leveransen skal meldes til Eplehuset straks den oppdages.

MANGLER ELLER FEIL VED PRODUKTET
Oppdages det feil eller mangler ved et produkt skal dette rapporteres til Eplehuset så snart som mulig, innen rimelig tid.

For Apple-produkter gjelder følgende rutiner: En feil som oppdages mens maskinen er ny, dvs innen 14 dager, vil bli erstattet av en ny vare etter en undersøkelse ved et av Eplehusets autoriserte verksteder såfremt feilen hindrer normal bruk. Er maskinen eldre enn 14 dager vil den bli sendt til reparasjon hos et av Eplehusets autoriserte verksteder. Apple gir 1 års garanti på sine produkter. Garantien vil dekke alt av feil på produktet, som ikke er selvforskyldt ved skade.

Kjøper vil ha opptil 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten er ment å sikre forbruker mot produksjonsfeil, og denne gjelder alle feil som har oppstått under produksjon av produktet. Reklamasjonsretten vil være kortere for batterier eller andre slitedeler, som må forventes å ha en kortere levetid.

Kjøper er selv ansvarlig for å ta backup av data dersom et produkt må repareres. Tap av data vil ikke bli erstattet. Eplehuset kan være behjelpelig med å ta backup av data mot et servicegebyr.

Eplehuset har etter forbrukerkjøpsloven to forsøk på å rette en mangel på produktet, før kjøper kan kreve heving av kjøpet. Dersom kjøpet heves vil tilbakebetaling av hevingsbeløp til kunde bli gjennomført innen 14 dager etter at heving av kjøp er besluttet.

Dersom Eplehuset og kunde ikke kommer til enighet om kundens reklamasjonskrav, vil Eplehuset bestrebe å følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

Reklamasjonsretten ved forbrukerkjøp gjelder også ved kjøp foretatt fra nettbutikken eplehuset.no. Ved spørsmål vedrørende reklamasjon kan kunden kontakte Eplehuset på telefon: 73 20 24 00 eller mail: kundesenter@eplehuset.no. Kunden kan selv velge å levere inn vare til en av Eplehusets butikker for vurdering av reklamasjonssak, eller sende inn varen til et av Eplehusets serviceverksteder.

ANGRERETT VED KJØP FRA NETTBUTIKKEN
Du har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesbeløpet innen 30 dager om kjøpet angres. Eplehuset foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som ble benyttet under kjøp. Det forekommer ingen gebyrer som følge av tilbakebetalingen. Vi anbefaler at du pakker varen godt inn, gjerne i den emballasjen du mottok produktene i utover produktemballasjen. Informasjon om angrerett og beskrivelse av fremgangsmåte ved angring av kjøp er inkludert i ordrebekreftelsen du mottar per e-post når du bestiller fra eplehuset.no. 

Dersom du skal returnere et produkt som har blitt aktivert med passord, bør dette fjernes/nullstilles før retur. Vi anbefaler at du gjennomfører en reinstallering av produktet før det sendes inn, dette vil gjøre prosessen med retur og tilbakebetaling raskere. Hvis du er i tvil om hvordan en reinstallasjon kan gjennomføres på ditt produkt kan du lese mer om prosessen her. 

Du har anledning til å benytte angrerett selv om du har tatt produktet ut av emballasjen og prøvd det. Dersom varen bærer preg av bruk vil retur aksepteres med en reduksjon i tilbakebetalt beløp tilsvarende verdiforringelsen. Angreretten gjelder kun for privatkunder og gjelder ikke varer som er bestilt etter kundens spesifikasjoner, herunder spesialkonfigurerte Macer. Ved bestilling av spesialkonfigurasjon forbeholder Eplehuset seg retten til å kreve hele eller deler av kjøpsbeløpet som ikkerefunderbar forskuddsbetaling.  

AVBESTILLING
Kjøper har rett til å avbestille varer. Dersom varen er spesialbestilt vil kjøper kunne avkreves et avbestillingsgebyr lik Eplehusets tap.

UAVHENTEDE LEVERANSER
For kjøpere som bestiller varer pr. post vil det innkreves et gebyr på kr 350 dersom leveransen ikke blir avhentet. Dette skal dekke Eplehusets utgifter til porto og postoppkravs- og hentegebyr, samt Eplehusets arbeid med forsendelsen.

BYTTERETT
Vi praktiserer 30 dagers åpent kjøp på nett og i butikk. Vi er opptatt av at du finner det produktet som passer til nettopp deg. Det er lov å angre seg og vi hjelper deg gjerne å finne en løsning om du ikke er fornøyd med produktet du har kjøpt. Dersom varen bærer preg av bruk vil retur aksepteres med en reduksjon i tilbakebetalt beløp tilsvarende verdiforringelsen. For oss er miljø og det å redusere klimaavtrykk viktig. Vi oppfordrer våre kunder til å alltid gjenbruke emballasje og levere retur til nærmeste butikk dersom det lar seg gjøre 

NYHETSBREV
Når du registrerer deg som kunde hos eplehuset.no vil du motta våre nyhetsbrev med informasjon om spennende nye produkter og gode tilbud. Dersom du ikke lenger ønsker å motta nyhetsbrev fra Eplehuset kan du når som helst melde deg av dette ved å trykke på avmeldingslinken i mottatt nyhetsbrev.

TVISTER
Eventuelle tvister i tilfelle uenighet om bestemmelser eller betingelser vil bringes inn for Trondheim Forliksråd.