Det enkle vinner.

Forbrukerne finner seg ikke i at ting bare er nesten enkelt, mener direktør for digital innovasjon i Posten og Bring Alexander Haneng.


 Sist oppdatert: 2. desember 2018


Posten og Bring ligger langt fremme og kommer stadig med nye tjenester. I april i år lanserte de et digitalt frimerke. På posten.no kan du kjøpe en nisifret kode som du kan skrive på brevet eller pakken du vil sende fra din egen postkasse. Denne tjenesten hadde ikke vært mulig uten at Posten allerede i 2014 digitaliserte postrutene. Hvert postbud har en iPhone med en app som viser dem dagens rute. Her får de beskjed om å gå til din postkasse og hente det du vil sende 

AUGMENTED REALITY. Vi inviterte Alexander Haneng til intervju fordi Posten og Bring var de aller første i Norge som tok i bruk Apples støtte for AR (ARKit) som kom med iOS 11. De lanserte Posten Labs, som er en app som gjør det mulig å se hvor stor pakken du skal hente er. Haneng forteller at Posten og Bring har flere AR-tester gående. På en terminal i Stockholm tester de hvordan de kan effektivisere produksjonen med AR-briller.

– Jeg tenker jo at AR og VR, det er litt vanskelig å si det ene uten det andre, fremdeles har til gode å gå det store gjennombruddet. Jeg husker at på Megazone i Oslo på slutten av 90-tallet, hadde de en sånn VR-spillmaskin med headset og full pakke, og jeg tenkte dette er fremtiden, dette kommer veldig snart. Og gå gikk

det 20 år, og så skjedde det egentlig ikke så mye på de 20 årene. Så dette er jo teknologi som har ligget klar lenge, men som ikke helt har fått sitt gjennombrudd. Facebook og andre investerer fryktelig mye penger inn i AR og VR, men jeg er ikke sikker på når det store gjennombruddet kommer. Pokémon GO var jo litt det trodde man, men vi kunne jo spilt Pokémon GO uten det AR-elementet. Jeg tenker at AR for alvor vil bli en del av hverdagen vår når noen lanserer noe som er enkelt nok.

KEEP IT SIMPLE. Det er utrolig vanskelig å gjøre noe enkelt. Fordi du må gjemme så mye kompleksitet bak. Tenk på Vipps. Vipps har jo skjult all kompleksiteten som må være tilstede, i forbindelse med en pegeoverføring, i en app med et veldig enkelt grensesnitt. – Vår filosofi er å være tidlig ute. I stedet for å lage den perfekte AR-appen, som det tar to år å utvikle, er det bedre å gjøre noe enkelt og få det ut og deretter få innspill. Det er kanskje ikke den ideen vi har som er den store ideen, men kanskje kan vår app trigge nye ideer.

DIGITAL BEGEISTRING. Haneng opplever den digitale begeistringen i Posten og Bring som høy. Da han nylig besøkte Postens gigantiske logistikksenter på Alnabru i Oslo, kom en superengasjert medarbeider bort til ham med et forslag til hvordan man kunne organisert postrutene på en enklere måte. Mannen, som studerte programmering på si, hadde laget et forslag til en app, og han hadde til og med laget en YouTube-video som viste trinn for trinn hvordan dette kunne løses.

MAGI. – Digital begeistring for meg er akkurat som magi, men som oftest er det jo dessverre ikke magisk, ler Haneng. Jeg drar mange duppeditter med meg hjem, og de fleste av dem havner i skapet, rett og slett fordi dingsene ikke gir nok verdi i hverdagen. Det blir for mye knot. Det er for mange ting som går feil. Jeg importerte for eksempel en Amazon Echo Show. Vi hadde den på kjøkkenet, og når jeg stod og laget mat kunne jeg si «Amazon Echo YouTube spill den og den videoen». Men så er det jo en krangel da mellom Amazon og Google og da Google gjorde sånn at YouTube ikke lenger er tilgjengelig på dette apparatet, forsvant det i skapet. Den første digitale dørlåsen jeg kjøpte endte også der. Den gikk alltid i vranglås. Men nå har jeg fått en ny og den er fantastisk. Og det betyr at jeg slipper å gå rundt med en sånn metalldings i lomma som heter nøkkel, fordi jeg kan bruke appen min til å låse døra. Men

på den annen side er det egentlig også litt tungvint med en app, sammenlignet med den nye bilen min som åpner seg automatisk når jeg nærmer meg den. For når jeg kommer til ytterdøra må jeg opp med appen. Så det som er helt selvsagt i bilverdenen, det gjelder ikke for ytterdøra.

POSITIV GRUNNHOLDNING. – Jeg tror grunnholdningen hos folk er positiv til teknologi og nye duppedingser og apper, men det er også en veldig dyp frustrasjon som kommer fram, når ting ikke fungerer. Som utdannet programmerer, er jeg selvfølgelig IT-support for hele min storfamilie. Jeg har stadig vekk svigermor på tråden fordi det er en printer som ikke fungerer, eller at hun går ikke logget seg inn på iPaden. Man må velge de løsningene som man vet er enkle å administrere. Jeg pusher disse tingene og anbefaler det som gjør ting lettere. Og der har det jo skjedd mye de siste årene, for eksempel med Apple-produktene.

iPader er jo også veldig brukervennlige for eldre, og min datter på seks har jo iPad på skolen. På spørsmål om det er mulig å kjenne igjen et digitalt begeistret menneske, svarer Haneng raskt og spontant.

– Du kan se det på håndleddet. Har de en smartklokke, ser du et digitalt begeistret menneske.

Les også:

Hvem er Native Union?

Fra KAOS til kontroll.

Kan du klokka?

Skjermtid - nytt, nyttig verktøy i iOS 12.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om nyheter, tilbud og kataloger direkte via e-post.