Genitime.

Apple Store har Genius Bar.
Eplehuset har Servicesenter og Personlig support.


 Sist oppdatert: 2. desember 2018


Da Apple Store ble lansert i 2001, var Genius Bar en av nyvinningene. Steve Jobs syntes ideen var idiotisk, og til daværende sjef for Apple Store, Ron Johnson, skal han ha sagt: «Ron, det kan være at ideen er god, men her er problemet: Jeg har aldri møtt teknologer som vet hvordan man kommuniserer med mennesker. De er geeks alle sammen! Du kan like godt kalle det Geek Bar.» Men Johnsen svarte at 20-åringene som skulle jobbe i Apple Store tilhørte en ny generasjon som både kunne kommunisere og forstå seg på teknologi, og han hadde rett, det gikk bare noen dager før Jobs ba advokatene sine registrere varemerket Genius Bar.

Eplehuset har samme filosofi som Ron, og i alle butikkene og i de nye servicesentrene som hittil har åpnet i Trondheim, Bergen og Oslo, tas dette til et helt nytt nivå; du kan bestille Personlig support.

– Jeg håper jeg kan lære meg et og annet triks som kan forbedre arbeids yten min, sier Christin Borge Johansen før sin første PS-time. Christin jobber som Art Director i reklamebyrået Suburbia og har brukt Mac siden 1997. Hun har en ny MacBook Pro, og det er definitivt Christin som er Mac-eksperten i familien.

– Den vanligste personlige supporttimen handler om mail, sier Ave Granli Johnsen. Han er kursansvarlig hos Eplehuset, og skal snart møte Christin. De forskjellige teleoperatørene har sine egne oppsett som det ikke alltid er like enkelt å få oversikt over, men Ave sier han har alle disse detaljene i hodet.

Når Christin møter Ave har de allerede utvekslet et par mailer, og Christins beskjed til Ave er at hun gjerne vil lære seg å navigere mer effektivt, forstå og fikse enkle innstillinger, som for eksempel å koble Macen til en ekstern skjerm eller videokanon. Idet hun ankommer kursrommet forteller Christin at hun aldri har problemer med å koble Macen til den store skjermen på jobben, men at det alltid skjærer seg i kundemøter.

– Få se på overgangen din, svarer Ave, og før det har gått tre minutter har Ave avdekket at problemet ikke knytter seg til Christins kunnskap, men til et brudd i HDMI-utgangen.

POPULÆRT. Selv om Mac, iPad, iPhone og Apple TV er kjent for å være svært brukervennlige produkter, blir personlig support stadig mer populært. Noen har til og med en fast månedlig PS-time. En PS-trener hjelper deg med akkurat det du lurer på, og målet er å vise deg hvordan du kan tilpasse Apple-produktene til dine behov. Å sette opp kalendere og varsler, finne frem til apper som passer til dine interesser som helse, trening, nyheter, foto, videoredigering, reiser og underholdning, er vanlige temaer.

– Selv om det finnes YouTube-filmer og online-kurs om alt dette, opplever mange at det er for tidkrevende å lære seg nye funksjoner, sier Johnsen. Mange har for eksempel til gode å utnytte synkroniseringsmulighetene i iCloud slik at kontakter, bilder, filmer og musikk blir lett tilgjengelig på tvers av Apple-produktene.

FLUE PÅ VEGGEN. Totalt hadde Christin 3 PT-timer, og her er noen av de temaene Christin og Ave var innom.
• Enkel og sikker bruk av passord
• Styreflatetips
• Å jobbe med flere skrivebord samtidig
• Oppsett av jobbmail på iPhone
• Rulling og zooming
• Hurtigvisning av bilder og dokumenter
• Om å endre PDF-er i programmet Forhåndsvisning
• Om å skille jobb og privatliv på Macen med flere «brukere»
• Å bla mellom ulike programmer og vinduer med hurtigkommandoer

 

PRISER

Personlig support 449,-
1 til 1 support i butikk. Per påbegynte halvtime.

Oppsettshjelp 199,-
Sette opp e-post, opprette Apple-ID, klargjøre iOS-enhet for bruk m.m.

Enkel førstehjelp 199,-
Enkel førstehjelp som reparasjon av rettigheter, fjerne hardware, slette ler på full maskin som ikke vil starte opp. Utfordringer som kan løses på 10–15 minutter.

Annen support: Pris etter avtale.

Les også:

En stue midt i sentrum.

Møt Smarte hjem-ekspertene Anders & Bjørnar.

Fra KAOS til kontroll.

Hvem er Native Union?

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om nyheter, tilbud og kataloger direkte via e-post.