En bEEGeistret reise inn i hodet til Espen & Marius.

 

Du kan si at du er begeistret – men hvilke signaler gir hjernen egentlig om det du påstår? Møt Espen Berger og Marius Brevik, henholdsvis kjededirektør og markeds-direktør i Eplehuset. I dette uhøytidelige eksperimentet fikk de på seg EEG-elektroder på hodet i tillegg til Eye-Tracking-briller på nesa og ble bedt om å bevege seg rundt i Eplehuset-butikken i Hegdehaugsveien slik at vi kunne måle den digitale begeistringen.


 Sist oppdater: 18. juni 2018


#1
Vi lot Espen og Marius (hver for seg) først ta en runde på egenhånd i butikken uten føringer fra oss. Her er noen av funnene fra den runden:

Halvspist eple og gammel brødskive i hylla (som vi hadde lagt ut):
Dette la begge merke til. Begge reagerte negativt.

ROLI blocks musikkinstrument:
Marius brukte mye tid med dette. Og han koste seg. Det viste resultatene tydelig. Helt klart at han fikk KYGO-følelsen her.

Bilde av motorsykkel/seilbåt:
Her ser de noe kjent og kjært. Det gir som  forventet en positiv reaksjon fra begge. 

#2
I andre runde var regien strammere. Da fikk de ulike oppgaver. Her er noen av funnene:

Oppgave 1: Gå til det produktet som begeistrer deg mest

Espen: gikk til MacBook Pro
Marius: gikk til iPad Pro 


Resultat:
Dette samsvarer godt med det Espen selv sier. MacBook Pro er han begeistret for. Veldig lang og høy emosjonell intensitet (en umiddelbar positiv reaksjon). Motivasjonen støtter oppunder dette. Men han får seg en støkk når det dukker opp en feilmelding på skjermen. Det gir veldig høy kognitiv belastning (hjernen jobber mye). Motivasjonen synker også raskt.

Marius scorer høyt på emosjonell intensitet og motivasjon når han velger og bruker iPad Pro. Men han får også høye verdier på kognitiv belastning. Det kan bety at det er mange muligheter med iPad, og at han ”jobber med å finne det han vil gjøre”. I tillegg påvirker nok settingen mye her. At noen ser på deg og vurderer deg.


Oppgave 2: Ta en selfie med en iPhone X
 

Resultat:
Her er det ikke noe tvil. Dette var en oppgave som tydelig begeistret begge. Høye positive verdier på både motivasjon og emosjonell intensitet. Dessuten helt åpenbart at det å ta selfie ikke var noe stressende i det hele tatt. Her er det helt tydelig optimal kognitiv belastning. 

Forklaring:     - Motivasjon      - Emosjonell intensitet      -Kognitiv belastning


Oppgave 2: Se Keynote med ulike bilder

Resultat:

Bilde av omstridt norsk politiker:
Her skiller resultatene seg litt. Dette bildet får alt til ”å gå i bånn” for Marius. Altså en udelt negativ opplevelse. For Espen er det mer sammensatt. Han opplever veldig høyt kognitivt stress (hjernen jobber intenst). Men scorer høyt (positivt) på både motivasjon og emosjonell intensitet.

Bilde av Steve Jobs:
Dette liker Espen. Tydelig høy emosjonell intensitet og veldig lavt utslag på kognitiv belastning. Motivasjonen er også tydelig positiv.  


Bilde av Espen/Marius:
Her er resultatene interessante: For Espen skaper det en positiv motivasjon og gir høy positiv emosjonell intensitet å se på et bilde av Marius. Likevel ”jobber hjernen for fullt”. Det kan tyde på at det også er litt forvirrende at Marius ”dukker opp”.  

Når det gjelder Marius, er han åpenbart mer betenkt når han ser på Espen. Motivasjonen er i hvert fall lav. Den emosjonelle intensiteten er nøytral. Og den kognitive belastningen raskt stigende (på dette tidspunktet). Kan det tyde på at Marius på nåværende tidspunkt forbinder Espen med at de ”har mye de sammen skal gjøre”?

 

 

Begeistring som merkevare
Etter vårt uhøytidelige vitenskapelige forsøk tok vi en prat med Espen og Marius om denne seansen og om Eplehuset som begeistringsleverandør.

EEG-elektroder på hodet og Eye Tracking-briller på nesa. Spørsmålet er nærlig-gende: La det en demper på begeistringen for dette opplegget?
Espen: Jeg som er veldig opptatt av  struktur og kontroll, fikk jo prøvd meg litt her. Men veldig morsomt å gjøre noe annerledes, å være litt annerledes, som jo Eplehuset er. Det samsvarer godt med Eplehuset som butikk, det skal være litt annerledes og gøy å komme til oss. Marius: Jeg også synes det er fint å være i butikken, spennende å leke med produktene, og så er det mye tilbehør som begeistrer – like gøy å gjøre dette selv om man ellers er så tett på produktene og ”kan alt”. Dette sier mye om det vi leverer.


”La deg begeistre,” sier Eplehuset (og dere) til kundene. Hva er begeistring for dere?  
Espen: Begeistring er ikke bare noe man får, det er også noe man gir. Det gir meg motivasjon. Når det er gøy, får jeg lyst til å gi mer. Men begeistring må gjelde både ansatte og de i ledelsen – kan du ikke spre det, blir det bare noe tomt, uten innhold. Det må være begeistring i alle ledd.

”Begeistring er ikke bare noe man får, det er også noe man gir.”

Eplehuset er spesialist på Apple. Kan dere si noe om hva det er som gjør at dere er det? Hva skiller dere fra andre som selger Apple?
Espen og Marius (i munnen på hverandre): Vi konsentrerer oss bare om Apple og produkter som samspiller optimalt med Apple. Det er ikke alle som gjør det.  Vi bryr oss om og kan produktene og  kvalitetssikrer innkjøpene våre. Vi er så nære produktene våre. Det er vår store styrke. Det er bare da vi kan være rådgivere og by på ekte entusiasme. Vi drar på messer. Vi har strenge og tydelige regler og kriterier for å plukke ut hvilke produkter og løsninger som vi vil tilby gjennom Eplehuset. Vi jobber med dette og vil bringe dette til folket.

Apple-produktene og tilbehøret er så sømløst og brukervennlig integrert. De snakker så godt sammen og er fantastiske hjelpemidler som åpner dører – et vidunderlig økosystem som gir deg mange muligheter, som forsterker og forløser talentet ditt, som letter mange oppgaver som man da ikke trenger å bruke energi og tid på – alt bare fungerer. Du kan konsentrere deg om å gjøre din greie. Alt går bra likevel.


Vi skjønner at Eplehuset krever mye av dere, men når dere ”logger av” – hva gjør dere da?  
Espen: Jeg klarer fint å logge av, men jeg er ikke utilgjengelig heller, følger med. Men det er tre ting som ”tømmer hodet mitt”: Det er musikk, klatring og motorsykkel. På sykkel kobler jeg ut – da jobber hjernen fritt.  
Marius: Jeg har småbarn – det gir et fint rom for analog lek. Da kan det fort bli Lego for store og små. Ellers liker jeg å spille og se på fotball. Seiling er også en favoritt.
Vi må jo bare spørre. Det ser ut som om dere trives sammen. Har dere kjent hverandre lenge?
Marius: Jeg traff faktisk Espen første gang i Eplehuset-butikken i Storgata i 2006. Da var han deltidselger og jeg på vei til Roskilde. Allerede da gikk praten om Apple og ikke minst om musikk. Etter hvert samarbeidet vi tettere – først da Espen reiste til Trondheim i 2012 og vi delte arbeidssted, men også nå som han er tilbake i Oslo for å styrke tilstedeværelsen der.
Espen: Vi samarbeider godt og utfyller hverandre. Vi møtes også av og til privat. På jobb er det hektisk, men vi har det morsomt også – for eksempel med å planlegge musikkfestival for de ansatte. 

Les også:

Smarte hjem.

Hvilke programmer og apper gir deg digital begeistring?

Det geniale med iCloud.

Deler sin digitale begeistring.

Her finner du alt du trenger i en digital hverdag.

Vi ordner det.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å å motta oppdateringer om nyheter, tilbud og kataloger direkte via e-post.