Jakten på digital begeistring.

 

I Eplehuset selger vi bare det som begeistrer oss. Men hvordan finner vi det som begeistrer oss? Det vi tror så sterkt på at vi må få det inn i butikken og vise det fram til deg? Møt Hampus og Jan Erik. To drevne og engasjerte tech hunters som trasker rundt på messer, går i hundrevis av møter og reiser verden rundt i jakten på det neste digitale gullet.


 Sist oppdater: 18. juni 2018


Aller først: Hvorfor passer dere så bra til denne typen jobb? Det er lov å skryte litt …
Hampus: Selv om vi selvfølgelig er over gjennomsnittet interessert, og glad i, Apple sine produkter, så er det nok viktigere at vi er enda mer opptatt av hva man kan gjøre med produktene, og at de kan skape gode opplevelser.
Jeg vil si at vi har en veldig god evne til å kombinere det å hele tiden ha et øye på det store bildet av hvem Eplehuset er, samtidig som vi har et skarpt øye for de små, små detaljene som utgjør forskjellen på en god og en dårlig opplevelse. Det er faktisk sånn at den kanskje viktigste delen av jobben vår er å si nei til ting som bare er «ganske bra». Våre kunder skal vite at alle produkter de finner i våre butikker, er ting vi har valgt med omhu, og som de vil bli fornøyd med.


Hvordan går dere går fram i jakten på de riktige produktene og løsningene til Eplehuset?
Jan Erik: Jobben vår handler jo om å sikre at Eple-huset til enhver tid har de beste og mest spennende produktene i Apple-universet, og det krever at vi følger med på hva som skjer. Derfor er vi er til stede på de viktigste messene for å finne nye spennende varemerker, samtidig som vi følger med på utviklingen til de varemerkene vi allerede jobber med.

På denne måten har vi blitt dyktige til å se om pila peker opp eller ned for et merke vi jobber med, og om et nytt merke som lover gull og grønne skoger, virkelig har sine ord i behold ...


Hvordan vet dere at dere har funnet ”gullet” som begeistrer?
Hampus: En kombinasjon mellom erfaring og mage-følelse vil jeg si. En viktig retningsgiver er å ikke bare se på enkeltprodukter, men å se på helheten. Det er et veldig godt tegn når noen klarer å lage serier med flere bra produkter som er gjennomtenkte og følger en tydelig visjon. Det øker også sannsynligheten for at de skal treffe riktig neste gang også. For om noen bare har truffet med ett av ti produkter, hvor stor er da sannsynligheten for at de treffer neste gang?


Hvordan er dere i forhandlinger? Er Hampus ”good cop” og Jan Erik ”bad cop”?
Jan Erik: He-he, det kan nok være begge deler. Neida. For oss er det virkelig viktig å ha et godt og åpent forhold til alle våre samarbeidspartnere. De gangene temperaturen går opp handler det nok som regel om at kundene våre kommer i klem på en eller annen måte – og sånn kan vi ikke ha det!

”Et varemerke som vi er ekstra stolte av er Native Union. De oppdaget vi på messe for noen år siden,
og har bygd det opp fra et lite nisjebrand til å bli ett av våre mest solgte og et ettertraktet varemerke i Eplehuset
– både blant kunder og kolleger. De har klart nettopp det med å lage en serie med produkter som følger en tydelig visjon.
Og med et sterkt fokus på kvalitet og design treffer de utrolig godt på digital begeistring.”
Hampus Nilsson

Les også:

Macen min får du aldri.

RBK profilen: Pål André Helland

Hva skjer i den (nærmeste) digitale framtida?

5 smarte til din Apple TV.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om nyheter, tilbud og kataloger direkte via e-post.