Produkter og leverandører
Vi selger bare det vi tror på
I våre butikker og på eplehuset.no får du alltid tilgang på det beste og siste innen Apple og kjente varemerker som Native Union, Nomad, Satechi, tech21 og Belkin. Når vi sier det "beste" så mener vi det handler like mye om innovasjon rettet mot bærekraft som innovasjon rettet mot teknologi. Vi selger bare det vi tror på. Og varemerker som deler vårt syn og engasjement for naturen og mennesker.
Påvirkningskraft
Sammen kan vi gjøre utrolig mye
Fotograf: Ian Schneider
Eplehuset kan virke små i internasjonal skala, men vi har stor påvirkningskraft. Vi er Apples foretrukne samarbeidspartner i Norge og har gjennom mange år som Apple Premium Reseller blitt en viktig sparringspartner for våre leverandører og andre Apple Premium Resellere i Europa. Hvordan vi ønsker å ha det hos oss, og hva vi ser er best for våre kunder eller får tilbakemelding om fra våre kunder, det blir lyttet til og får effekt langt utenfor våre landegrenser. Det kan være så smått som en liten beskrivelse på emballasjen til å endre et produkt helt så det passer bedre til norske forhold. På denne måten utgjør vi sammen med alle kundene våre en forskjell på internasjonal skala. Og nettopp det er et privilegium og et ansvar som vi er stolte over å forvalte.
Mer om påvirkningsfrakt
Code of conduct
Gjennom 2020 har Eplehuset etablert en egen CoC – Code of Conduct – som benyttes overfor våre leverandører og partnere. Dette er et viktig rammeverk for å sikre at de Eplehuset velger å samarbeide med følger den samme etiske standarden, forpliktelser og krav som vi mener våre kunder kan forvente når de handler hos og av oss. En del av dette handler om sosialt ansvar, men vel så viktig er miljøaspektet hvor vi bl.a vektlegger sporbarhet av råmaterialer og produksjon. Som Apple Premium Reseller er naturligvis Apple den vesentligste aktøren – som allerede har alt dette på plass både internt og overfor sine underleverandører. Du kan lese mer om Apple lenger ned på denne siden. For tilbehørsprodukter som kommer fra andre kanaler vil Eplehusets CoC være sikkerhetsnettet.
Våre varemerker
Jakten på digital begeistring
Hvordan finner vi det som begeistrer oss? Det vi tror så sterkt på at vi må få det inn i butikken og vise det fram til deg? Det gjør vi gjennom vårt Innkjøp- og sortimentsteam. For dem handler det mest av alt om de små detaljene som utgjør forskjellene på en god og en dårlig opplevelse. Spør du dem så er den viktigste delen av jobben deres faktisk å si nei til ting som bare er "ganske bra". Det gjør de fordi hos oss skal kunder vite at alle produkter er ting vi har valgt med omhu, det som er ment for å vare og som man vil bli fornøyd med. Besøker du oss vil du se en mengde produkter fra Native Union, tech21, Belkin, Nomad, Satechi og Decoded. Varemerker som lager produkter av ekstremt høy kvalitet, men også som deler vårt verdisyn og fokus på miljø.
Mer om våre varemerker
Våre produkter
Enkle tips for bærekraftige valg
Noe av det som begeistrer oss mest, det er Smarte hjem-produkter. Innenfor denne kategorien finner vi en rekke produkter som hjelper oss å få oversikt og kontroll over blant annet energiforbruk, samt lage gode rutiner for når ting skal være av og på. På denne måten kan man påse at hverken strøm eller vann går til spille, og man reduserer forbruk og kostnader. Dette er produkter som ikke krever noe oppussing eller ombygging, og dermed blir de også enkle og rimelige løsninger om man vil ha noe mer bærekraftig. For eksempel bedre varmestyring eller mer energieffektiv belysning.
Se våre beste tips
Apple
Slik bidrar Apple til å ivareta miljøet
Fotograf: Zhang Kaiyv
Apples engasjement for miljøet er en helt sentral del av forretningsdriften. Fra de første designstadiene gjennom produksjon, bruk og gjenvinning er det et overordnet hensyn for Apple å begrense de miljømessige virkningene av alle aktiviteter. For å bidra til et rent og sunt miljø for alle gjør Apple en aktiv innsats for å forbedre sin produktdesign, produksjonsprosess, sitt energiforbruk og sine resirkuleringsprogrammer, blant annet ved å:
- Velge miljømessig akseptable materialer og stoffer
- Redusere avfall og svinn fra produksjonsprosessen
- Tilby programvareverktøy som gjør det mulig for brukeren å styre systemenes energiforbruk
- Tilby produktgjenvinningsprogrammer for kunder over hele verden
Mer om Apple
Målsetning om 100%
I 2018 oppnådde Apple et langsiktig mål gjennom mange år, at 100% av Apples kontorer, butikker og datasentre nå drives på 100% fornybar energi. Selskapet har også et mål om å være 100% karbonnøytral innen 2030, gjennom bl.a 75% reduksjon av utslippene fra 2015-nivå, og dernest investeringer i karbonfangst og lagring for resterende utslipp. I tillegg har selskapet ekstremt høy fokus på bruk av resirkulerbare og fornybare ressurser i både produkter og emballasje, og vil innen 2025 ha fjernet 100% av all plast brukt i emballasje gjennom hele porteføljen sin.
Flere detaljer om Apples miljøarbeid er å lese i deres årlige miljørapport tilgjengelig fra Apples hjemmesider.
Les mer på Apple sin Miljø-side
Tips
Bli kjent med ditt Apple-produkt
Fotograf: Screen Post
Visste du at alle Apple-produkter har et detaljert miljkøkort? I miljøkortene kan du blant annet lese om hvilke mineraler og materialer som brukes i produktet, hva det totale karbonfotavtrykket er og hva som går med i produkt, transport - og etter at du tar det i bruk. Det er ikke alle som er klare over det, men en ny MacBook Air er laget av 100% resirkulert aluminium og har 71% lavere energiforbruk enn hva ENERGY STAR-minstekravet er. Skulle du oppleve feil eller utfordringer med din MacBook Air så vil vi hjelpe deg med å reparere den. Og når du er ferdig med din MacBook Air, kan du levere den tilbake til oss med Pant og innbytte-ordningen. Vi sikrer at det gamle produktet blir gjenbrukt eller kommer til nytte på andre måter. Du får kreditt til å kjøpe noe nytt.
Du finner miljøkortene et stykke ned på Apple sin Miljø-side
Mer om Service, gjenbruk og resirkulering