Foto: Austin Novy

Ta treningsøkten ute!


Frisk luft, fargerike blader og solstråler som fortsatt varmer. Høsten er perfekt for gode naturopplevelser! Vår sporty ambassadør og olympisk bronsemedaljevinner i snowbord, Kjersti Buaas, elsker å trene utendørs året rundt. Få med deg hennes beste tips til utendørstreningen!

Foto: Austin Novy

 «Jeg liker at Apple Watch minner meg på å ta et minutt til å puste. Det er utrolig viktig å gi seg selv tid hver dag til å senke skuldrene og puste langt ned i magen.»     

Når dagene blir stadig kortere og kjøligere, frister det kanskje ikke å snøre på seg joggeskoene for en løpetur. Men visste du at frisk luft, kombinert med fysisk aktivitet, kan ha en svært positiv effekt på helsen? 

 – Nordmenn trener stadig mer, men vi er likevel langt fra å nå Helsedirektoratets anbefalinger om 150 minutters fysisk aktivitet i uken. Høsten er for meg en av de fineste årstidene å trene ute i. De grønne fargene på bladene blir erstattet av vakre fargekombinasjoner i rødt, oransje og gult. Og sammen med den friske høstluften, blir jeg litt ekstra opplagt. Siden snøen enda ikke har lagt seg flere steder, er stier og turterreng perfekt for trening, forteller Kjersti. 

Full oversikt

Gode løpesko, Apple Watch og musikk på øret, er alt snowboard-stjernen trenger for en vellykket treningsøkt ute i naturen. 

– Jeg liker å ha oversikt over hvor fort og langt jeg løper, og hvor mange høydemeter jeg har legger bak meg underveis. Apple Watch med innebygd GPS er dermed perfekt å ha med på trening! Å kunne se informasjonen og selv se at jeg har fremgang er en stor motivasjonsfaktor for meg.

Med stadig kortere dager, blir timene med dagslys ekstra verdifulle. Utnytt nærområdene og finn nye løyper langs veien, i skogen eller i parken. Treningsøktene kan lagres i Watch-appen, slik at det er enkelt å holde oversikt over progresjon og utvikling over tid. I appen har du også mulighet til å dele aktiviteten med venner! 

– Apple Watch er genial dersom du ønsker å holde deg oppdatert på puls og intensitet. Jeg er ganske ny på løpefronten, så en slik umiddelbar oversikt hjelper meg til å bli mer motivert, trene mer effektivt og til å utvikle meg videre. Treningsglede er jo selve aktiviteten, men det er gøy å følge med på progresjonen og se tilbake på arbeidet og energien jeg investerer i trening og egen helse. 

Ta deg tid til å puste 

Enten du er glad i å løpe, sykle eller trene styrke, kan Apple Watch enkelt tilpasse treningen etter hvilken aktivitet du ønsker å gjøre.

– Jeg svømmer, surfer og padler mye. Da er det er et stort pluss at klokken er vanntett.

Musikk er en viktig del av treningen for mange. Kjersti sverger til de svette- og vannbestandige øreproppene Powerbeats3 under trening. Med 12 timers batteritid har disse kraft nok til mange økter.

– Den trådløse funksjonen mellom Apple Watch og Beats ørepropper er nyttig. Jeg liker å høre på musikk og podcasts når jeg løper, klatrer eller trener styrke. 

Selv om det er den fysiske og utholdende delen av treningsøkten som er i fokus, er det også viktig å gi seg selv tid til å roe ned pusten. En av Kjerstis favorittfunksjoner på Apple Watch handler om nettopp denne.

– Jeg liker at klokken minner meg på å ta ett minutt til å bare puste. Det er utrolig viktig å gi seg selv tid hver dag til å senke skuldrene og puste langt nedi magen. Er du stresset, har du gjerne lett for å bare puste overfladisk helt oppe i brystet. En slik øvelse hver dag kan være med på å gjøre underverker for egen helse.

Foto: Austin Novy

Kjersti Buaas sine beste tips for treningsøkten!

1. Sett deg små, realistiske mål Sier du ofte at du har tenkt å begynne å løpe, men aldri kommer helt i gang? Du trenger ikke bestemme deg for hvor langt eller fort du skal løpe på forhånd – bare la det å komme seg ut være et mål i seg selv. Når du først er ute, og kroppen begynner å bli varm, går økten som regel mye lettere. Ha som mål at du for eksempel skal opp den bakken eller rundt den svingen, og når du kommer dit, legg til litt mer. Før du vet ordet av det har du lagt hele veien bak deg og mer til. Vanligvis setter jeg Apple Watch på 8 kilometer, men ender gjerne opp med å løpe 10 bare fordi jeg føler at jeg kan, men ikke må.

2. Aktiver sansene Vær oppmerksom på hva høsten har å by på. Det å virkelig kjenne på høstlufta, ta et dypt pust inn, for så å slippe alt ut i et ahhhhhh, bidrar til å sette i gang luktesans og andre sanser og prosesser som gjør deg mer klar for aktivitet. Personlig digger jeg å løpe i kupert terreng på en duggfrisk høstmorgen. Å kjenne hvordan underlaget treffer skoene og lyden av fuglekvitter mens jeg speider utover sjø og fjord og virkelig være tilstede i omgivelsene, gjør godt. Det er disse inntrykkene som motiverer meg mest til å knytte på meg joggeskoene igjen neste morgen.

3. Musikk som motivasjon Musikk er fantastisk motivasjon under trening, enten jeg står på brettet eller er på en løpetur i skogen. Musikken setter gjerne en egen stemning som motiverer meg til å nå de målene jeg har satt på forhånd. Inspirerende Podcaster er også noe som bidrar til at jeg ser frem til løpeturen – før jeg vet ordet av det har jeg gjerne løpt i en time. Jeg liker også å lytte til naturens egen symfoni, som kan bestå av både lyd og stillhet. For meg er norsk skog og mark motiverende i seg selv. 

4. Tren sammen med noen Få med deg en venn, kollega eller en gjeng du trives med, og ta treningsøkten sammen! Når du tilbringer tid med positive folk som inspirerer deg, er det utrolig hvor mye enklere det blir å nå målene du har satt deg. Du kan også henge deg på noen du ser på stien foran deg (bare husk å hold litt avstand, for høflighetens skyld). For ikke så lenge siden løp jeg bak en en som han hadde god fart opp bakkene. Jeg hang meg like godt på, og både farten og motivasjonen min økte betraktelig! Det gjorde dessuten økten enda mer utfordrende og spennende.

5. Lag en liste Skriv gjerne ned hvor mye du ønsker å være i aktivitet på en lapp, og heng den på kjøleskapet. Du kan for eksempel skrive at du ønsker 30 minutters aktivitet hver dag eller at du vil trene ute minst to ganger i uken. Min erfaring er at når jeg skriver ned målene jeg har satt, er sjansen mye større for at jeg virkeliggjør det. Når tanker, drømmer, visjoner og følelser kommer ned på papiret og får en sustans, blir bevisstheten naturlig forsterket og jeg begynner å ta avgjørelser som støtter målene jeg har satt meg.

 

Bli bedre kjent med vår sporty og kreative ambassadør Kjersti Buaas her. 

 

Denne artikkelen handlet om: