Tilbake til Ekspertise

Gjenoprette iPhone, iPad eller iPod til fabrikkinstillinger.


Oppdatert: Juli 2019


Henger din iPhone eller iPad seg ofte? Fortvil ikke, den er ikke nødvendigvis ødelagt. Du trenger kanskje bare å gjenoprette den i iTunes. Vi gir deg lure triks til hvordan du kan gjøre dette raskt og helt problemfritt!

Gjentatte programvareoppdateringer kan forårsake feil eller såkalte "hull" i systemet på din iPhone eller iPad. Dersom dette skjer kan den krasje hyppig eller oppleves som treig og hakkete. Heldigvis er løsningen ofte enkel, du må rett og slett starte med blanke ark. Dette gjør du ved å gjenopprette telefonen eller nettbrettet i iTunes.

Ved gjenoppretting vil enheten settes tilbake til fabrikkinnstillinger. Når du gjør dette fjerner du alt innhold på telefonen, også eventuelle feil og "hull".  Ta derfor sikkerhetskopi i forkant (som beskrevet lenger ned). Deretter henter du enkelt tilbake ditt gamle innhold ved å synkronisere din iPhone med iCloud. Slik går du frem:

 

Klargjør enheten.

 

Gjenopprette enheten til fabrikkinstillinger.

  • Åpne iTunes på Mac eller PC.
  • Koble iPhone, iPad eller iPod til datamaskinen med kabelen som fulgte med enheten.
  • Om du blir bedt om sikkerhetskode på enheten eller får meldingen «Vil du godkjenne maskinen?», følger du trinnene på skjermen. Få hjelp hvis du har glemt sikkerhetskoden.
  • Marker iPhone, iPad eller iPod når enheten vises i iTunes.


 

  • Klikk på Gjenopprett [enhet] i Oversikt-panelet.

 

  • Klikk på Gjenopprett igjen for å bekrefte. Deretter sletter iTunes enheten og installerer den nyeste iOS- eller iPod-programvaren.
  • Når enheten er gjenopprettet til fabrikkinnstillingene, vil den bli omstartet. Nå kan du konfigurere den som en ny enhet.
  • Når dette er gjort kan du velge mellom å få tilbake hele sikkerhetskopien eller enkelt-elementer som eksempelvis bilder, telefonkontakter og apper. Av ulike årsaker er sistnevnte er å anbefale.

 

Oppdater programvaren.

Oppdatering gjør du enkelt på innstillinger » generelt » programvareoppdatering på din iOS-enhet eller i iTunes, uavhengig om du har gjenopprettet eller ikke. Vi anbefaler likevel at du gjør dette dersom du har en eldre enhet. Sliter du med å få det til eller fortsatt har problemer med din iPhone/iPad, kontakt gjerne vårt kundesenter på chatten som du finner nederst til høyre på siden.