Tilbake til Ekspertise

Hvis du har glemt sikkerhetskoden til iPhone, iPad eller iPod Touch, eller hvis enheten er deaktivert.


Oppdatert: Juni 2019


Hvis du har glemt sikkerhetskoden eller du får beskjed om at enheten er deaktivert, kan du lese videre for å se hva du må gjøre.

Hvis du skriver feil sikkerhetskode for mange ganger, får du en melding om at enheten er deaktivert. Hvis du ikke husker sikkerhetskoden, må du tømme enheten. Dette sletter alle dataene og innstillingene dine, inkludert sikkerhetskoden. Hvis du ikke har laget en sikkerhetskopi før du glemte sikkerhetskoden, finnes det ingen måte å redde enhetens data på. Følg fremgangsmåten nedenfor for å fjerne sikkerhetskoden.


Fjern sikkerhetskoden

Hvis du har sikkerhetskopiert enheten, kan du gjenopprette data og innstillinger etter at du har gjenopprettet enheten. Hvis du ikke sikkerhetskopierte enheten før du glemte sikkerhetskoden, kan du ikke få tilbake dataene på enheten.

1. Hvis du ikke har iTunes, laster du ned og installerer iTunes på Mac eller PC. Hvis du ikke har noen datamaskin, kan du låne av en venn eller gå til en Eplehuset-butikk eller servicesenter.

2. Sørg for at enheten ikke er koblet til datamaskinen, og velg deretter enheten nedenfor og følg anvisningen:

  • iPhone X eller nyere, og iPhone 8 og iPhone 8 Plus: Trykk og hold inne sideknappen og en av volumknappene inntil Slå av-skyveknappen vises. Dra skyveknappen for å slå av enheten. Koble enheten til datamaskinen mens du holder inne sideknappen. Fortsett å holde inne sideknappen inntil du ser skjermen for gjenopprettingsmodus.
  • iPad med Face ID: Trykk og hold inne knappen øverst og en av volumknappene inntil Slå av-skyveknappen vises. Dra skyveknappen for å slå av enheten. Koble enheten til datamaskinen mens du holder inne den øverste knappen. Hold inne den øverste knappen inntil du ser skjermen for gjenopprettingsmodus.
  • iPhone 7, iPhone 7 Plus og iPod touch (7. generasjon): Trykk og hold inne sideknappen (eller den øverste knappen) inntil Slå av-skyveknappen vises. Dra skyveknappen for å slå av enheten. Koble enheten til datamaskinen mens du holder inne volum ned-knappen. Hold inne volum ned-knappen inntil du ser skjermen for gjenopprettingsmodus.
  • iPhone 6s og tidligere, iPod touch (6. generasjon og tidligere) eller iPad med Hjem-knapp: Hold inne sideknappen (eller den øverste knappen) inntil Slå av-skyveknappen vises. Dra skyveknappen for å slå av enheten. Koble enheten til datamaskinen mens du holder inne Hjem-knappen. Hold inne Hjem-knappen inntil du ser skjermen for gjenopprettingsmodus.

3. Når du får valget mellom å gjenopprette eller oppdatere i iTunes, velger du Gjenopprett. iTunes laster ned programvaren for enheten. Hvis det tar mer enn 15 minutter, avslutter enheten gjenopprettingsmodus, og du må gjenta trinn 2–4.

4. Vent til prosessen er fullført. Deretter kan du konfigurere og bruke enheten.


Få mer hjelp

Hvis du ikke kan oppdatere eller gjenopprette enheten ved bruk av gjenopprettingsmodus, eller hvis du ikke kan bruke gjenopprettingsmodus på grunn av knapper som er ødelagt eller sitter fast, besøk våre servicesider eller besøk ett av våre servicesenter. Deretter følger du trinnene for å avtale service for iPhone, iPad eller iPod touch.