Tilbake til Skole og utdanning

Alle kan kode.

Alle kan kode er et nytt program som er utviklet for at alle skal kunne lære, skrive og undervise i kode med Swift. Apple utviklet Alle kan kode fordi de mener at koding er en grunnleggende ferdighet som alle bør få mulighet til å lære.

 

 

Tilbake til Skole og utdanning

Alle kan kode.

Alle kan kode er et nytt program som er utviklet for at alle skal kunne lære, skrive og undervise i kode med Swift. Apple utviklet Alle kan kode fordi de mener at koding er en grunnleggende ferdighet som alle bør få mulighet til å lære.

 

Hvorfor ta i bruk koding?

Når elevene lærer å kode, kan de lære å løse problemer og samarbeide på kreative måter, og de kan utvikle flotte ting for å sette ideene sine ut i livet. De kan se roboter våkne til liv og forvandles til app-utviklere. Mulighetene er uendelige med Swift og koding!

Swift er kraftig og enkelt å lære, slik at elevene kan utvide ferdighetene sine til å utvikle egne apper med mer. Gratis undervisnings- og læringsmateriell fra Apple gjør det enkelt for deg å innføre koding med Swift på din skole. Vi viser deg hvordan komme i gang!


«Med Swift kan alle, uavhengig av hvor mye erfaring man har, komme i gang med koding.»

 

I barneskolen.

Swift Playgrounds.

Swift Playgrounds passer perfekt for elever i barneskolen, og er en revolusjonerende ny app for iPad som gjør det interaktivt og morsomt å lære Swift. Med appen kan alle, uavhengig av hvor mye erfaring man har, komme i gang med koding. Først starter man med det helt grunnleggende, så videre til nye og mer avanserte utfordringer etterhvert som eleven utvikler seg. I appen bygger eleven små programmer kalt "playgrounds", som viser resultatet av koden de skriver.

Swift Playgrounds drar full nytte av kraften, Multi-Touch-funksjonene og brukervennligheten i iPad. Trykk på, flytt eller skriv inn tekst og tall, og lek med det man har skapt.

Last ned den nye Swift Playgrounds-appen gratis.
 

For lærere.

Alle lærere, uavhengig av hvor mye erfaring de har med koding, kan bruke Learn to Code 1 & 2: Teacher Guide og Learn to Code 3: Teacher Guide som en hjelp til å innføre koding i undervisningen. Håndbøkene inneholder undervisningsplaner, evalueringsskjemaer, presentasjoner du kan laste ned, med mer.

  • Last ned Learn to Code 1 & 2: Teacher Guide
  • Last ned Learn to Code 3: Teacher Guide

Det finnes også videokurs for Swift Playgrounds, som blant annet omfatter undervisningsopplegg for klasserommet, oppgaveoversikt og tips for å få mest mulig ut av kodingspensumet.

  • Last ned videokurs for Swift Playgrounds på iTunes U.

 

 

 

Se koden våkne til liv.

Swift Playgrounds er ikke forbeholdt ting som skjer på skjermen til eleven. Flere av de små programmene eller playgrounds bruker Bluetooth, så man kan koble til og programmere ekte roboter og instrumenter. Og se koden våkne til liv i klasserommet.
 

Med SkoogMusic 2.0

Med Skoog-enheten og Swift Playgrounds kan elevene både lære å kode, lage musikk og bygge sine egne instrumenter. Underveis vil de sammen med kompisen Ping utforske noter og toner, harmonisering og mye mer.

Skoog-enheten er en hendig, taktil kube som gjør det mulig for alle som ikke kan spille vanlige instrumenter å bli med i et orkester eller et band, og delta i en rekke aktiviteter der de kan lage musikk og skape inkluderende musikkopplevelser. Nå også med hjelp av koding. 

Med Jimu roboter.

Med Jimu roboter fra UBTECH har du alt du trenger for å lage og programmere din helt egen robot. Byggesettene inneholder et stort utvalg av deler som kan festes i hverandre, så elevene kan bygge etter forhåndsdesignede tegninger eller slippe fantastien helt løs og bygge sine egne.

Underveis får man trinn-for-trinn instruksjoner for hvordan programmere robotene, så de får jevne, livvaktige bevegelser. Når du er ferdig kan du enkelt se hvordan koden ser ut når den konverteres til Swift.


 

 

"Swift. Gratis og åpen kildekode så alle kan bli en utvikler og gå fra idé til fantastisk app."

For ungdomskole og VGS.

App-utvikling.

Swift er Apple sitt eget programmeringsspråk - både gratis og åpen kildekode, noe som betyr at alle kan bli en utvikler og forvandle sin idé til en fantastisk app. Swift er i tillegg enkelt å lære og bruke, så lærere kan forvandle sine elever til neste generasjons app-utviklere! 
 

For lærere.

Intro to App Development with Swift: Teacher Guide er utarbeidet med tanke på lærere som jobber med elever som nettopp har begynt med programmering. Den inneholder undervisningsaktiviteter, presentasjonstips og refleksjonsspørsmål til elevene.

  • Last ned Intro to App Development with Swift: Teacher Guide fra iBooks Store.

For å hjelpe elevene i gang kan man i tillegg la de laste ned Intro to App Development with Swift og The swift Programming Language gratis fra iBooks Store på deres iPad eller iPhone. Den første boken er utviklet for å hjelpe dem å bygge et godt grunnlag om programmering ved hjelp av Swift som språk. De får praktisk erfaring med verktøyene, teknikker og rammeverk som trengs for å lage sin helt egen iOS-app fra grunnen av. Den siste boken lærer hvordan Swift gjør det enkelt og morsomt å programmere.

Xcode

For elever som er klar for å bygge sin egen app og som ønsker å utvikle seg videre, så er Xcode veien å gå. Xcode er nemlig appen på Mac som brukes til å bygge Mac- og iOS-apper. I Xcode får du alt du trenger for å skape en opplevelse og jobbe med alle deler av det å bygge en app, som brukergrensesnitt, koding og testing.


 

 

"Osmo Coding Awbie hjelper barn å lykkes i en stadig mer digital verden."

For de minste.

Lek og koding.

Vi mener koding virkelig passer for alle, selv de minste. Og en fin måte å få barn engasjert i koding er gjennom Osmo og deres spill. 
 

Osmo Coding Awbie.

Spillet Osmo Coding Awbie utvikler barns ferdigheter innen problemløsning og logikk, og hjelper dem å lykkes i en stadig mer digital verden. Med Osmo blir koding ufarlig, kreativt og morsomt. Lær de grunnleggende prinsippene for data­programming ved å klikke sammen fysiske blokker som blir til kommando­­sekvenser.
 

Osmo Coding Jam.

Osmo Coding Jam-spillet kombinerer koding og musikk for å gjøre leken dobbelt så morsom. Barna kan kombinere de medfølgende kodebrikkene i ulike mønstre og sekvenser for å komponere sin egen musikk. Ikke bare er det moro, men barna lærer også om hvordan koding fungerer.