Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.

Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.

Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.


 

 

 

 

Gjør læring tilgjengelig for alle.

Et godt læringsbrett tilbyr en rekke tilgjengelighetsfunksjoner som kan tilpasses den enkelte elevs behov, og dermed bidra til å redusere barrierene for læring.
 

 

Gjør læring tilgjengelig for alle.

Et godt læringsbrett tilbyr en rekke tilgjengelighetsfunksjoner som kan tilpasses den enkelte elevs behov, og dermed bidra til å redusere barrierene for læring.

Gjør læring tilgjengelig for alle.

 


Et godt læringsbrett tilbyr en rekke tilgjengelighetsfunksjoner som kan tilpasses den enkelte elevs behov, og dermed bidra til å redusere barrierene for læring.
 


 

 

Betydningen av digitale verktøy for inkludering for alle elever.

I dagens digitale samfunn er det viktigere enn noen gang å sikre at alle elever får like muligheter til å lykkes i skolen. Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at mange lærere mangler tilstrekkelig kunnskap om dysleksi, noe som kan hindre effektiv tilrettelegging for disse elevene. For elever med dysleksi, eller utfordringer med lesing og skriving kan digitale verktøy skape inkludering og mestring.

 

 

Betydningen av digitale verktøy for inkludering for alle elever.

I dagens digitale samfunn er det viktigere enn noen gang å sikre at alle elever får like muligheter til å lykkes i skolen. Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at mange lærere mangler tilstrekkelig kunnskap om dysleksi, noe som kan hindre effektiv tilrettelegging for disse elevene. For elever med dysleksi, eller utfordringer med lesing og skriving kan digitale verktøy skape inkludering og mestring.

 

Betydningen av digitale verktøy for inkludering for alle elever.

I dagens digitale samfunn er det viktigere enn noen gang å sikre at alle elever får like muligheter til å lykkes i skolen. Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at mange lærere mangler tilstrekkelig kunnskap om dysleksi, noe som kan hindre effektiv tilrettelegging for disse elevene. For elever med dysleksi, eller utfordringer med lesing og skriving kan digitale verktøy skape inkludering og mestring.

 

Dysleksi Norges rapport – Lærere mangler opplæring om dysleksi.

Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Rapporten understreker behovet for økt kompetanse blant lærere når det gjelder dysleksi og andre lærevansker, og viktigheten av å bruke tilgjengelige verktøy for å støtte disse elevene.

 

 

Dysleksi Norges rapport – Lærere mangler opplæring om dysleksi.

Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Rapporten understreker behovet for økt kompetanse blant lærere når det gjelder dysleksi og andre lærevansker, og viktigheten av å bruke tilgjengelige verktøy for å støtte disse elevene.

 

 

Dysleksi Norges rapport – Lærere mangler opplæring om dysleksi.

Dysleksi Norges rapport fra februar 2025 viser at bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Rapporten understreker behovet for økt kompetanse blant lærere når det gjelder dysleksi og andre lærevansker, og viktigheten av å bruke tilgjengelige verktøy for å støtte disse elevene.

 

Pedagogisk rådgiver, Dysleksi Norge
Åsne Midtbø Aas

 

Pedagog Åsne Midtbø fra Dysleksi Norge kommenterer: 

"For oss i Dysleksi Norge er god tilgang til digitale verktøy svært viktig. Uavhengig om det er nettbrett, pc eller andre enheter. Våre medlemmer trenger god opplæring på den digitale verktøykassa slik at de får tilgang på alt fagstoff, og ikke minst at de får vist det de kan. Derfor trenger lærere ikke bare kompetanse på de digitale verktøy, men de trenger god kompetanse på hvordan de skal tilrettelegge for elever med alle typer fagvansker."
 

 

Pedagog Åsne Midtbø fra Dysleksi Norge kommenterer: 

"For oss i Dysleksi Norge er god tilgang til digitale verktøy svært viktig. Uavhengig om det er nettbrett, pc eller andre enheter. Våre medlemmer trenger god opplæring på den digitale verktøykassa slik at de får tilgang på alt fagstoff, og ikke minst at de får vist det de kan. Derfor trenger lærere ikke bare kompetanse på de digitale verktøy, men de trenger god kompetanse på hvordan de skal tilrettelegge for elever med alle typer fagvansker."
 

 

Pedagog Åsne Midtbø fra Dysleksi Norge kommenterer: 

"For oss i Dysleksi Norge er god tilgang til digitale verktøy svært viktig. Uavhengig om det er nettbrett, pc eller andre enheter. Våre medlemmer trenger god opplæring på den digitale verktøykassa slik at de får tilgang på alt fagstoff, og ikke minst at de får vist det de kan. Derfor trenger lærere ikke bare kompetanse på de digitale verktøy, men de trenger god kompetanse på hvordan de skal tilrettelegge for elever med alle typer fagvansker."
 

 

 

Utforsk funksjoner som hjelper deg i tilretteleggingsarbeidet.

 

 

Utforsk funksjoner som hjelper deg i tilretteleggingsarbeidet.

 

Utforsk funksjoner som hjelper deg i tilretteleggingsarbeidet.

 

Tekst-til-tale: Det finnes digitale funksjoner som lar elever få tekst lest opp høyt. Dette kan være spesielt nyttig for elever med dysleksi som har utfordringer med å avkode tekst. Ved å høre teksten kan de lettere forstå innholdet og delta aktivt i undervisningen. Elevene kan både få opplest det de leser, og få hjelp til å lytte til sin egen skriftlige tekst. Dette kan styrke forståelsen og gjøre det lettere å oppdage feil.  
 

Stavekontroll og prediktiv tekst: Digitale funksjoner som stavekontroll og prediktiv tekst kan hjelpe elever med å skrive mer korrekt og effektivt.  Prediktiv tekst foreslår ord underveis i skrivingen, noe som gjøre det lettere å skrive raskere og med færre feil. Dette kan øke deres selvtillit og motivasjon til å delta i skriftlige oppgaver, spesielt for dem som synes skriving er utfordrende.

 

 

Tekst-til-tale: Det finnes digitale funksjoner som lar elever få tekst lest opp høyt. Dette kan være spesielt nyttig for elever med dysleksi som har utfordringer med å avkode tekst. Ved å høre teksten kan de lettere forstå innholdet og delta aktivt i undervisningen. Elevene kan både få opplest det de leser, og få hjelp til å lytte til sin egen skriftlige tekst. Dette kan styrke forståelsen og gjøre det lettere å oppdage feil.  
 

Stavekontroll og prediktiv tekst: Digitale funksjoner som stavekontroll og prediktiv tekst kan hjelpe elever med å skrive mer korrekt og effektivt.  Prediktiv tekst foreslår ord underveis i skrivingen, noe som gjøre det lettere å skrive raskere og med færre feil. Dette kan øke deres selvtillit og motivasjon til å delta i skriftlige oppgaver, spesielt for dem som synes skriving er utfordrende.

 

Tekst-til-tale: Det finnes digitale funksjoner som lar elever få tekst lest opp høyt. Dette kan være spesielt nyttig for elever med dysleksi som har utfordringer med å avkode tekst. Ved å høre teksten kan de lettere forstå innholdet og delta aktivt i undervisningen. Elevene kan både få opplest det de leser, og få hjelp til å lytte til sin egen skriftlige tekst. Dette kan styrke forståelsen og gjøre det lettere å oppdage feil.  
 

Stavekontroll og prediktiv tekst: Digitale funksjoner som stavekontroll og prediktiv tekst kan hjelpe elever med å skrive mer korrekt og effektivt.  Prediktiv tekst foreslår ord underveis i skrivingen, noe som gjøre det lettere å skrive raskere og med færre feil. Dette kan øke deres selvtillit og motivasjon til å delta i skriftlige oppgaver, spesielt for dem som synes skriving er utfordrende.

 

 

Leservisning i Safari: Dersom brukerne får muligheten til å justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge, kan lesing oppleves mer komfortabelt og mindre anstrengende for elever med lesevansker. Leservisning i Safari lar for eksempel elevene justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge. Med lesevisning kan elevene også fjerne distraksjoner som reklame og unødvendige elementer når de leser på nett. Disse funksjonene kan gjøre lesing mindre anstrengende og gi en mer fokusert leseopplevelse for elever med lesevansker.  


Notat-verktøy og apper: Det finnes en rekke apper og verktøy som kan hjelpe elever med å organisere tankene sine og uttrykke seg på kreative måter. Elevene kan strukturere informasjon i Notater-appen og lage tankekart i Freeform.  Eksempler kan være å la elevene lage en podcast om demokrati i Garageband, ta bilder i skogen og lage en film om fotosyntesen i iMovie. Slik får elevene mulighet til å bruke muntlige ferdigheter, tegne, fotografere, filme og skape – i tillegg til det skriftlige. 

Åpne oppgaver og kompetanse rundt mulighetene i verktøyet gir rom for læring for alle elever – ikke bare de med særskilte behov.  

 

 

Leservisning i Safari: Dersom brukerne får muligheten til å justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge, kan lesing oppleves mer komfortabelt og mindre anstrengende for elever med lesevansker. Leservisning i Safari lar for eksempel elevene justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge. Med lesevisning kan elevene også fjerne distraksjoner som reklame og unødvendige elementer når de leser på nett. Disse funksjonene kan gjøre lesing mindre anstrengende og gi en mer fokusert leseopplevelse for elever med lesevansker.  


Notat-verktøy og apper: Det finnes en rekke apper og verktøy som kan hjelpe elever med å organisere tankene sine og uttrykke seg på kreative måter. Elevene kan strukturere informasjon i Notater-appen og lage tankekart i Freeform.  Eksempler kan være å la elevene lage en podcast om demokrati i Garageband, ta bilder i skogen og lage en film om fotosyntesen i iMovie. Slik får elevene mulighet til å bruke muntlige ferdigheter, tegne, fotografere, filme og skape – i tillegg til det skriftlige. 

Åpne oppgaver og kompetanse rundt mulighetene i verktøyet gir rom for læring for alle elever – ikke bare de med særskilte behov.  

 

 

Leservisning i Safari: Dersom brukerne får muligheten til å justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge, kan lesing oppleves mer komfortabelt og mindre anstrengende for elever med lesevansker. Leservisning i Safari lar for eksempel elevene justere tekststørrelse og bakgrunnsfarge. Med lesevisning kan elevene også fjerne distraksjoner som reklame og unødvendige elementer når de leser på nett. Disse funksjonene kan gjøre lesing mindre anstrengende og gi en mer fokusert leseopplevelse for elever med lesevansker.  


Notat-verktøy og apper: Det finnes en rekke apper og verktøy som kan hjelpe elever med å organisere tankene sine og uttrykke seg på kreative måter. Elevene kan strukturere informasjon i Notater-appen og lage tankekart i Freeform.  Eksempler kan være å la elevene lage en podcast om demokrati i Garageband, ta bilder i skogen og lage en film om fotosyntesen i iMovie. Slik får elevene mulighet til å bruke muntlige ferdigheter, tegne, fotografere, filme og skape – i tillegg til det skriftlige. 

Åpne oppgaver og kompetanse rundt mulighetene i verktøyet gir rom for læring for alle elever – ikke bare de med særskilte behov.  

 

 

Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.

Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.

Invitasjon til gratis seminar med Dysleksi Norge:

Bli med på praktisk workshop 11. juni, og lær hvordan bruke digitale verktøy for å inkludere elever med dysleksi og lese- og skrivevansker.